s

Home

'Falende communicatie in varkenssector'. Column van Erwin van de Wolfshaar.

2016-05-30

Op het gebied van communicatie moeten we nog veel leren, zo bewijst de kwestie van de biggensterfte.

Mijn mond valt af en toe open van verbazing. Wat zijn we toch iedere keer weer een stelletje eenvoudige prutsers als het gaat om marketing, communicatie en onszelf als varkenssector verkopen in de media. Daar waar multinationals miljoenen investeren in marketing en pr, zijn wij individualisten die het maar niet voor elkaar krijgen om met één stem naar buiten te treden.

Afgelopen maand deponeerde Wakker Dier voor de zoveelste keer een onjuist ‘feit’ in de media: duizenden biggen zouden jaarlijks onnodig sterven op de Nederlandse zeugenbedrijven, vooral door het te grote aantal levend geboren biggen.

Maximum aantal levend geboren biggen

PvdA-staatssecretaris Martijn van Dam nam de uitspraken zonder enige vorm van onderzoek aan als zijnde ‘waar’, zoals hij dat met elke aantijging van Wakker Dier doet. Hij wist er, zonder overleg met externe adviseurs of de sector, direct al een oplossing aan toe te voegen: er moet een maximum komen aan het aantal levend geboren biggen! Alsof je bij de bevruchting kunt bepalen dat er een maximum aantal biggen geboren wordt.

Waarom staat er op zo’n moment niemand op in onze sector om deze stellingen tegen te spreken? LTO, NVV en POV, waar zijn jullie? Kan er niemand op een nette manier uitleggen dat in de natuur bijna de helft van de biggen sterft en dat wij in Nederland ongeveer het laagste sterftecijfer van de wereld hebben? Waarom wordt de link met het levend geboren niet tegengesproken? Alle zeugen hebben minimaal zestien spenen. Hoezo moeten er minder biggen worden geboren?

Scoren met eigen product

Vervolgens zag ik de afgelopen weken een bizarre tendens ontstaan. Daar waar de sector de kans had om de aantijgingen over sterftepercentages te weerleggen en een positieve draai aan dit onderwerp te geven, waren er bedrijven die over de rug van de sector probeerden te scoren met hun eigen product. Diverse ki- en voerleveranciers doken op het onderwerp en bevestigden het (niet-bestaande) probleem om hun eigen product te verkopen. Zo groot mogelijk werd in de media gemeld dat hun sperma of voer wel zorgt voor sterke biggen en lagere sterfte.

 

'We moeten nodig zorgen voor één aanspreekpunt'

Onvoorstelbaar dat we op zo’n dramatische wijze berichten in de media brengen en niet-bestaande problemen bevestigen. Zolang we individueel blijven scoren in plaats van collectief de media te woord staan, zijn we verloren. We moeten nodig zorgen voor één aanspreekpunt, zodat politiek en media op één vast punt kunnen verifiëren of stellingen waar zijn. Ook moeten we juist vertellen welke innovaties bedrijven al toepassen. Op gebied van biggensterfte loopt Nederland voorop in de wereld, met ontwikkelingen als balansroosters, microklimaten en melksystemen. Dat moeten we juist uitspreken!

 

Bron: Boerderij

Nieuwsoverzicht

Inter Continental B.V.
Ringweg 20
5813 BP Ysselsteyn (LB)

T +31 (0)478 - 541 229
E info@intercontinental.nl

Like us on
Facebook!